Tot ce trebuie să știi despre Volkswagen și scandalul în care este implicată compania

de: Bogdan Cristea
26 09. 2015

Unul dintre cele mai discutate subiecte în prezent este scandalul în care sunt implicați germanii de la Volkswagen.

”Aceasta este mașina pentru șoselele mele”, îi spunea Adolf Hitler lui Ferdinand Porsche despre modelul Tatra V570. Mașina produsă de compania cehoslovacă a reușit să-l impresioneze atât de mult pe dictatorul Germaniei naziste, încât acesta l-a angajat pe Porsche pentru a proiecta și construi un model similar. Astfel a luat naștere Volkswagen Typ 1, mașină care a ajuns să fie cunoscută ulterior drept Beetle. Beetle a devenit cea mai de succes mașină a germanilor, fiind produsă la început în noua fabrică din ”Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben”, sau ”Orașul mașinii KdF la Fallersleben” (construit special pentru muncitorii din cadrul ei și cunoscut în prezent drept Wolfsburg).

Pe parcursul războiului, după cum era de așteptat, fabrica aceasta a produs echipamente pentru armata germană. Din câte se pare, nu a fost vorba despre tancuri sau alte vehicule blindate grele, însă compania a oferit, totuși, un ajutor important armatei germane, folosind în același timp și foarte mulți oameni supuși la muncă silnică. Din această cauză, a existat posibilitatea ca fabrica să fie dezasamblată și trimisă în Marea Britanie, drept plată pentru pagubele cauzate.

Grație unui ofițer britanic, însă, acest lucru nu s-a întâmplat. Compania a început să primească din ce în ce mai multe comenzi pe parcursul timpului, devenind un simbol al ”miracolului economic german” care a avut loc în anii următori. Un lucru foarte important pe care trebuie să-l menționăm este că Statele Unite și piața uriașă pe care acestea o reprezentau pentru Volkswagen au contribuit enorm la acest miracol. Lucrurile au mers atât de bine din acest punct de vedere, încât Volkswagen a început să producă autovehicule în America, devenind doar a doua companie străină care a făcut acest lucru (după Rolls Royce).

În anul 1996, Volkswagen stabilea șapte noi obiective care trebuiau respectate în faza de proiectare și de construcție a unei mașini. Acestea făceau referire la economisirea resurselor, protejarea climei și sănătate prin reducerea emisiilor , a consumului de combustibil, evitarea folosirii materialelor periculoase și acordarea unei importanțe mai mari combustibililor alternativi.

La un moment dat, Volkswagen producea patru dintre cele mai eficiente vehicule diesel din Statele Unite când venea vorba de consumul de combustibil. Lucrurile au început să se schimbe drastic în anul 2007, atunci când autoritățile din Statele Unite au introdus un nou set de legi stricte, care i-au forțat pe cei de la Volkswagen să renunțe la majoritatea vehiculelor cu motor diesel din acea perioadă. O nouă gamă a fost lansată în anul 2009, iar succesul acesteia a fost atât de mare, încât modelul Jetta din 2009 avea să obțină titlul ”Green Car of the Year în Statele Unite”.

[related]

Acum, trebuie să menționăm că un asemenea titlu în Statele Unite este mult mai important decât ar părea la prima vedere. La acea perioadă, se considera că mașinile Volkswagen îndeplinesc standardele americane conform cărora emisiile de oxid de azot nu puteau depăși 0,043 grame/km pentru primii 190.000 sau 240.000 de kilometri, în funcție de mașină și de utilitățile acesteia. Pentru a vă face o idee mai bună, limita maximă din Uniunea Europeană este de 0,18 grame/km, de peste patru ori mai mare.

Foarte interesant este faptul că Volkswagen a beneficiat economic de pe urma vehiculelor, care, la prima vedere, respectau cu strictețe standardele impuse de americani. Compania a fost nevoită să plătească mai puține taxe, iar timp de 5 ani, lucrurile au mers foarte bine. În urmă cu aproximativ un an și jumătate, însă, situația a început să se schimbe.

Înșelătoria, descoperită din greșeală

Limitele impuse producătorilor de mașini au fost, în mod normal, un motiv de mândrie pentru americani. La prima vedere, toată lumea avea de beneficiat. Producătorii de mașini erau forțați să dezvolte noi tehnologii pentru a ține pasul cu vremurile și plăteau mai puține taxe către guvernul federal, iar gradul de poluare era redus considerabil. Agenția pentru Protecția Mediului considera că un test efectuat asupra câtorva dintre cele mai performante vehicule i-ar convinge până la urmă și pe europeni să adopte o strategie similară. Conform Reuters, aceștia din urmă începuseră deja să descopere anumite diferențe între performanțele motoarelor diesel pe stradă și cele de pe parcursul testelor.

Desigur, există unele voci care susțin în prezent că agenția era extrem de curioasă în legătură cu ușurința cu care autovehiculele Volkswagen treceau testele la care erau supuse. Astfel, a fost angajată o echipa de la Centrul pentru Combustibili Alternativi, Motoare și Emisii (CAFEE) din cadrul Universității din West Virginia pentru a studia câteva modele diferite. Două dintre vehiculele testate erau produse de Volkswagen (Jetta și Passat) și unul de BMW (X5).

Ceea ce a ieșit la iveală, nu numai că i-a șocat pe cei care au efectuat studiul, dar i-a determinat pe aceștia să se acuze reciproc de comiterea unor greșeli care au afectat în mod decisiv rezultatele. Pe de o parte BMW X5 s-a comportat exemplar, rezultatele acestuia fiind chiar mai bune decât cele obținute la teste. Pentru mașinile Volkswagen, povestea a fost cu totul alta. Emisiile în cazul Jetta erau de 15-35 de ori mai mari decât standardele americane, iar în cazul Passat, de 5-20 de ori mai mari.

Ce a făcut Volkswagen

Volkswagen a trișat atunci când au fost efectuate testele care indicau emisiile unei mașini atunci când aceasta se deplasa normal. Pentru a reliza acest lucru, s-a folosit de un software special care era instalat în calculatorul de bord al tuturor autovehiculelor diesel produse între 2008 și 2015. Acesta era capabil să identifice perioadele în care o mașină era supusă unui test luând în considerare patru factori: poziționarea volanului, viteza mașinii, durata de funcționare a motorului mașinii și presiunea atmosferică.

În timpul testelor, software-ul făcea posibil ca motorul să intre într-un mod diferit. Mai exact, acesta nu funcționa la capacitățile optime, iar emisiile se încadrau în acest fel în limitele impuse de autoritățile din America. Atunci când mașina se afla pe stradă, însă, software-ul permitea motorului să funcționeze normal, principala consecință fiind o creștere considerabilă a emisiilor. Cât de mare era această creștere? După cum indică numeroase surse, acestea erau de aproape 40 de ori mai mari.

Din punct de vedere al impactului asupra mediului, motoarele diesel produc mai puține pagube decât cele pe benzină. În motoarele diesel combustibilul este ars la o temperatură mult mai mare, astfel că majoritatea azotului din aerul folosit este transformat în diverși oxizi. Aceștia afectează în principal plantele și oamenii, fiind responsabili pentru diverse afecțiuni ale plămânilor și pentru smog-ul care se formează în diverse metropole.

Desigur, un prim test, precum cel menționat mai sus, nu ar fi fost suficient pentru a convinge pe cineva că este ceva în neregulă cu mașinile. Abia după al doilea și al treilea set de teste, cercetătorii au început să examineze mașina pentru a descoperi diverse probleme, însă nimic important nu a fost descoperit. La scurt timp, aceleași mașini folosite până atunci au fost inspectate în interiorul unei clădiri speciale. În mod surprinzător, de data aceasta emisiile s-au încadrat în limitele normale.

Volkswagen nu a recunoscut decât după 15 luni

Echipa care a efectuat testele a analizat datele în continuare, iar informațiile pe care le-au prezentat în cadrul unei conferințe desfășurate în martie 2014 a convins Agenția pentru Protecția Mediului că aveau de-a face cu o problemă importantă. În scurt timp, reprezentanții Volskwagen chemați pentru a da răspunsuri au susținut că diferențele uriașe se datorează unor probleme apărute pe parcursul testelor și condițiilor în care au fost efectuate testele. Compania a fost de acord să reprimească în fabrică unele vehicule pentru a repara software-ul responsabil pentru controlul motorului, însă acest lucru nu a dus la o scădere considerabilă a emisiilor.

De data aceasta, autoritățile au asistat la noi dovezi ale faptului că ceva era în neregulă. Emisiile erau mai mici în condiții de frig, lucru care era exact opusul a ceea ce s-ar fi întâmplat într-o situație normală. Conform declarațiilor purtătorului de cuvânt al organizației care se ocupa de testarea mașinilor, o mașină poluează mai puțin atunci când este încălzită. Întrebările se înmulțeau pe zi ce trece, iar Volksawagen nu putea să ofere răspunsuri competente. Cu toate acestea, compania nu renunța la declarațiile conform cărora testele au produs rezultate greșite.

După cum știți scandalul a ieșit la suprafață în data de 18 septembrie, fapt care i-a determinat pe oficiali Volkswagen să recunoască în mod public că au instalat software-ul ilegal în mașinile lor. Reuters, însă, susține că oficialii companiei ar fi confirmat existența neregulilor în particular cu o aproximativ o lună înainte, pe 21 august. Dezvăluirea ar fi avut loc în cadrul unui eveniment, însă, pentru moment, nu se știe exact numele persoanei care a deconspirat întreaga operațiune.

Ceea ce i-a determinat pe oficialii Volskwagen să recunoască pe 3 septembrie în mod formal ceea ce făcuseră au fost amenințările din partea Agenției pentru Protecția Mediului, conform cărora noile modele Diesel nu vor fi aprobate. Au mai trecut încă două săptămâni până când toți oamenii au aflat ce avusese loc.

Trecuseră 15 luni de zile de acuze reciproce dintre Volkswagen și autorități, perioadă în care producătorul de mașini nu a colaborat aproape deloc. Acum, amenzile din partea agenției ar putea fi în valoare de 18 miliarde de euro. Acestora li se vor adăuga, cel mai probabil, daunele pe care Volkswagen va fi nevoită să le plătească în urma proceselor colective care au început deja să fie intentate în mai multe state din America.